خودروها چطور رنگ می‌شوند؟

Rate this post

رنگ بدنه‌ی خودروها کارکردی فراتر از زیبایی و جلوه بخشیدن به خودرو دارد و در کنار آن، نوعی محافظ است.

پس از آن‌که پوسته‌ی خام فلزی خودرو قالب‌گیری و شکل داده شد، نخستین مرحله‌ی رنگ‌آمیزی پاک کردن سطح آن از آلودگی و سپس اعمال لایه‌ی محافظ خوردگی است که از طریق غوطه‌ورسازی و عبور دادن بدنه از درون مجموعه‌ای از مخازن محتوی مواد شیمیایی انجام می‌شود.

برای این کار، همه‌ی بدنه باید در تماس با این مواد قرار گیرد و وجود کوچک‌ترین لکه‌ای که مثلا ناشی از تماس دست باشد، روی نتیجه‌ی نهایی تأثیر منفی می‌گذارد.
لایه‌های آستر و روکش رنگ با استفاده از تفنگ‌های پاشنده‌ی الکترواستاتیکی روی بدنه قرار می‌گیرند.

قطرات رنگ به‌وسیله‌ی تفنگ دارای بار الکتریکی مثبت می‌شوند و در نتیجه‌ی نیروی دافعه‌ی بین بارهای همنام، به طور یکنواخت به بیرون پاشیده می‌شوند. به بدنه‌ی خودرو هم بار الکتریکی منفی اعمال می‌شود تا از یک سو با جذب قطرات رنگ سرگردان در هوا به سوی خود، میزان اتلاف رنگ را به کمینه‌ی ممکن برساند و از سوی دیگر، از اعمال یکنواخت رنگ روی بدنه اطمینان حاصل شود.

در نهایت، یک لایه‌ی شفاف روکش لاکی برای محافظت از خودرو و رنگ آن در برابر عواملی مانند تابش فرابنفش و غبار روی آن پاشیده می‌شود.

در چندین نوبت بین مراحل مختلف رنگ‌آمیزی، بدنه از درون کوره‌های مخصوص عبور داده می‌شود تا رنگ پخته و پوشش آن مستحکم شود و ضمن حذف هرگونه رطوبت ناخواسته، مقاومت لازم برای تحمل خش ایجاد شود.

نتیجه‌ی کار، پوششی است که تا سال‌ها سلامت بدنه‌ی خودرو را، بدون توجه به شرایط آب‌وهوایی تضمین می‌کند.

دلیل اصلی گرفتن گرد وغبار بار الکتریکی رنگ است . بیشترین جذب هم توست رنگ مشگی میباشد

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *